Volt egyszer egy Beszélj bátran tréning

Beszélj bátran tréning

Bátorkeszi. Amikor megkaptam a meghívást erről a felvidéki településről, már sejtettem, hogy valami különleges élmény részese lehetek. Az odafele úton azon morfondíroztam, hogy vajon a diákok mennyire lesznek nyitottak a gyakorlatokra, a közös gondolkodásra, mit tudunk kihozni az együtt töltött 90 percből, a Beszélj bátran tréningből.

A fejben felbukkanó kérdések hamar elillannak, amikor belépek a terembe.

Onnantól helyzet van.

Így volt a Magán Kereskedelmi és Szolgáltatóipari Szakközépiskola egyik osztálytermében is.

Tíz végzős fiatal fogadott, rajtuk kívül még 2 csoportnak tartottam aznap Beszélj bátran tréninget.

A folyamat mindhárom esetben hasonló volt, de a végeredmény némileg más, hiszen az adott közösségen, karakteren is múlik a Beszélj bátran tréning alakulása.

Amikor megtörik a jég

Ez meg mi a búbánatot akar?

Bár nem tudom, mi jár a tréning előtt a fiatalok fejében, de az előbb feltett kérdéshez hasonló gondolatok könnyen felbukkanhatnak. Azért gondolom ezt, mert a foglalkozás után mindig megkérdezem, hogy mire számítottak, mielőtt elkezdődött volna a kurzus.

„Azt hittem, valami unalmas előadás lesz.”

Ez elég gyakori prekoncepció a fiataloktól.

Több opció is előfordulhat a kezdésnél.

Pl. történetmesélés, amikor őszintén regélek pl. egykori tanáromról, akitől mindig rettegtem és lefagytam egy olyan felelés során, amire pedig tényleg készültem.

Vagy kifejezem a pillanatnyi érzéseimet, elmondom nekik, hogy amikor izgulok, dörzsölöm a tenyeremet.

Általában azt is elmondom ilyenkor a fiataloknak, hogy nem okoskodni, motivációs beszédeket tartani jöttem, hanem hogy segítsek nekik abban, hogy bátran kifejezzék magukat.

Ehhez persze olyan környezetet kell teremtenem.

Körbe-körbe

Mindig ugyanazt az alakzatot vesszük fel, kör alakzatot.

Így mindenki szemébe bele tudok nézni, ők is az enyémbe. Elindítok egy mondatot, amit be kell fejezniük. Pl. akkor vagyok a legvidámabb, amikor…Mindenki megszólal és észrevétlenül felenged.

Ekkor már érdekes sztorik is előjönnek, mindenki megcsillant valamit egyedi személyiségéből.

Mivel megérzik, hogy szabadon kifejezhetik érzéseiket, gondolataikat, ezért már bátran beszélnek a félelmeikről is. Persze, ehhez nekem is meg kell nyílnom.

Hatalmi pózok és bemelegítés

Ha már lélek rendben van, akkor jöhet a fizikai rész, mégpedig a hatalmi pózok.

Megmutatom, milyen pozíciókat érdemes felvenni, hogy érdemes testileg is rákészülni az előadásra, érettségire, állásinterjúra.

Majd következhet a hang bemelegítése, amit légzőgyakorlatokkal, hanggyakorlatokkal, hangsúlygyakorlatokkal teszünk meg. Itt humoros szituációk is adódhatnak, elég csak a falakat szétnyomó hangkieresztésre vagy éppen a bableves átadására gondolni. Aki már átélte ezt, az tudja miről beszélek.

Improvizáció

Ha a hangot bemelegítettük, akkor következhetnek olyan helyzetek, amikor ki kell állni a többiek elé és olyan történetet lehet mesélni, „előadást tartani”, amit egyáltalán nem gyakorolnak be, hanem váratlan helyzetek elé állítom őket.

Ez a váratlanság egyébként a tréning elején is megjelenik különböző asszociációs játékokkal, amikor a bennük lévő kreativitást még inkább előtérbe hozzuk.

Ekkor állnak ki először a társaik elé és miután előadták magukat, következhet kétfajta visszajelzés azoktól, akik figyelték az improvizációt, tehát a közönségtől jöhetnek a reakciók.

Visszajelzések ereje

Először mindig arra kérem az improvizálót, hogy értékelje saját magát. Ez már hatalmas kihívás, hiszen itt önmagával, saját produkciójával néz szembe.

Aztán következnek a társak értékelései.

Miben látták társukat erősnek, illetve mi az, ami fejlesztendő kategória.

Rendkívül hasznos visszajelzések érkeznek, ezekre támaszkodva adok számukra instrukciókat, olyanokat, amit már akár másnaptól be tudnak építeni az előadásmódjukba.

Itt a vége, fuss el véle?

Ezúttal főleg a fenti gyakorlatokra futotta 90 percben, de ezeken kívül még bőven tartogat a tréning meglepetéseket, elég csak a bemutatkozásra gondolni, amikor már bizonyos retorikai eszközöket magabiztosan használva szólalnak meg a fiatalok.

Az eszközök, a technika helyes alkalmazása mellett azonban kiemelt szerepe van a jelenlét megteremtésének, amit őszinteséggel, átéléssel, bátorsággal alapozunk meg.

Ha te is szeretnél részt venni egy Beszélj bátran tréningen, keress bátran!

Facebook
Email
Twitter
LinkedIn
Pinterest